Som professionel IT-udvikler, og storforbruger af digitale medier og selvbetjeningsløsninger, har jeg desværre opbygget en vis skepsis i forhold offentlige IT-projekter. Alt for ofte ender det med at man, i moderniseringen og effektiviseringens navn, tvinger store forkromede IT-løsninger ned over borgerne.

Desværre har erfaringerne, gang på gang, vist at man for at spare offentlige kroner, ender med at gøre livet unødigt besværligt for dem som systemet, efter sigende, skulle hjælpe.

Især IT på ældreområdet får det til at løbe koldt ned af ryggen på mig, af frygt for fiasko og gene for vores ældre medborgere. Det er derfor også med en vis stolthed, på vores kommunes vegne, at jeg, i lørdagens udgave af Viborg Stift Folkeblad, kunne læse at man på Kildedalcentret i Skals, har formået at kombinere hensynet til både personale og beboere, i de nye borgerskærme.

Jeg håber inderligt at den fremgangsmåde, hvormed man har bragt den fagre nye verden ind på plejehjemmet, vil blive brugt i alle kommunens IT-projekter, så i Viborg kommune kan være foregangsmænd for hvordan offentligt IT-projekter skal udføres, under hensyntagen til effektivisering, men uden at glemme den enkelte borger.

Læserbrev oprindeligt bragt i VSF d. 29. juli 2016: http://viborg-folkeblad.dk/laeserbrev/It-for-aeldre/artikel/85686